Kommuniké från årsstämma i Bioservo Technologies AB (publ)

Bioservo AB (publ) har hållit årsstämma varvid stämman beslutade i enlighet med styrelsens framlagda förslag. De fullständiga beslutsförslagen framgår av kallelsen till stämman.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt resultatdisposition
Årsstämman fastställde den i årsredovisningen intagna resultat- och balansräkningen för verksamhetsåret 2017. Stämman beslutade att hela beloppet till stämmans förfogande ska balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att ge ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören för verksamhetsåret 2017.

Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna
Stämman beslutade vidare att arvode intill slutet av nästa ordinarie årsstämma skall vara oförändrade och utgå med 200 000 kronor till styrelsens ordförande och för envar styrelseledamot 80 000 kronor. Arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Val av styrelse, styrelseordförande och revisor
Till styrelseledamöter för tiden intill nästa årsstämma valdes Kunal Pandit (nyval), Tomas Ward (omval), Runar Bjørklund (omval), Karin Ruiz (omval), Hans von Holst (omval) samt Anders Lundmark (omval). Till styrelsens ordförande valdes Anders Lundmark.

Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om nyemission
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission, med eller utan företrädesrätt för bolagets aktieägare, om sammanlagt högst 1 000 000 aktier i Bolaget. Emission skall kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt mot kontant betalning, betalning genom apport, genom kvittning eller i övrigt med villkor enligt 2 kap. 5 § andra stycket 1–3 och 5 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet är att Bolaget skall kunna emittera aktier för att möjliggöra betalning av köpeskilling vid förvärv av företag eller rörelse samt kunna göra riktade emissioner i syfte att införskaffa kapital till Bolaget. Om bemyndigandet utnyttjas i sin helhet kommer detta att motsvara en utspädning om cirka 11% av aktierna och rösterna i Bolaget.

Fastställande av nomineringsförande
Årsstämman fattade beslut avseende nomineringsförfarande.

För mer information kontakta:

Erik Landgren, Verkställande direktör

Tel:  08-21 17 10

Bioservo Technologies AB                  www.bioservo.com

Isafjordsgatan 39B                             Tel: 08-21 17 10

164 40 Kista                                       Org nr: 556650-7264

För mer information, vänligen besök www.bioservo.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser